"B" kategória - Gyakorlati képzés...

A gyakorlati képzés folyamata...

Szinte mindenki a lehető leggyorsabban szeretné megtanulni a vezetés elméleti és gyakorlati alapjait. Érdemes ismerni ezért a teljes tanulási folyamatot, hogy hol lehet, és azt is, hogy hol nem lehet gyorsítani. 
A tantermi elméleti tanfolyamok és a gyakorlati oktatás naponta, illetve egymást követően megtartható óráinak számát jogszabály korlátozza. A B kategóriás tantermi tanfolyamok tipikus lebonyolítása ennek megfelelően úgy néz ki, hogy hét különböző napon négy 45 perces foglalkozást tartanak.
A vezetni vágyók számához képest Magyarországon több képzett szakoktatóra lenne szükség, tehát többnyire időbe telik, mire valaki oktatóautóra kerül.
Túl lassú tempó; a jogosítvány megszerzésének maximális időkorlátja is van, ugyanis a jogszabályok nem engedik meg, hogy a képzési folyamat tetszőlegesen hosszúra nyúljon. Az elméleti tanfolyamod megkezdésétől számítva – tantermi tanfolyam esetén ez az első foglalkozás időpontja, e‑learning képzés esetén pedig az a pillanat, amikor először belépsz az elektronikus tananyagba – 9 hónapon belül elméleti vizsgát kell tenned, és szintén az elméleti tanfolyam megkezdésétől számítva legkésőbb 12 hónapon belül rendelkezned kell sikeres elméleti vizsgával. Ezt követően pedig két éved van arra, hogy gyakorlati képzésedet sikeres vizsgával befejezd.
Vigyázat! A jogszabály mindhárom esetben a vizsgát említi, nem a vizsgára jelentkezést! Ha bármelyik határidőből „kilógsz”, akkor sajnos a teljes képzést újra kell kezdened.  (forrás: jogsikalkulator.hu)

A sikeres KRESZ vizsga után....

Ha sikeresen túl vagy a KRESZ vizsgán, Te is eldöntheted, hogy milyen autón szeretnél felkészülmi a gyakorlati vizsgára.
Fontos a türelem!
A gyakorlati képzés kötelező óraszáma 29 óra. A képességtől, a kialakuló/kialakult/meglévő készségtől függetlenül a kötelező óraszámot mindenkinek le kell vezetnie.
A készségek kialakulását tekintve a gyakorlati képzés során igen nagy egyéni eltérések lehetnek, de egy szakmailag kitűnően felkészült oktató általában néhány óra után meg tudja ítélni, hogy várhatóan hány órára lesz szükséged ahhoz, hogy vizsgázhass.
Nem csak a gyakorlati vezetési órák számának, de a levezetett kilóméternek is nagy jelentősége van, ugyanis a vizsgára bocsájtáshoz a kötelező minimum 29 óra mellett legalább 580 km -t teljesítened kell.
Emberi tényező; a gépjármű vezetése során nem elegendő a közlekedési szabályok ismerete, elengedhetetlenül fontos az is, hogy a jármű vezetője minden pillanatban ura legyen a járművének. Ehhez szükséges a gépjármű kezelőszerveinek pontos ismerete, működtetési módja és a megfelelő döntéshozatal az adott szituációnak megfelelően.
Nem lehet típushelyzetekre épülő típusműveleteket végezni, hiszen soha nincs két ugyanolyan szituáció, még ha hasonlítanak is egymásra. Ezért fontos az állandó odafigyelés és gondolkodás, lehetőleg előre látva az eseményeket, még mielőtt abba belekerülünk, hogy legyen időnk a felkészülésre. Ahhoz, hogy ez ténylegesen létrejöjjön, minden „kormányzónak” (autót vezetőnek) önmagában ki kell alakítania a közlekedési gondolkodást.
A jármű vezetése során folyamatosan külső és belső információk felvételét végzi a gépkocsi vezetője az érzékszervein keresztül, mely információkat fel kell dolgoznia cselekvési, döntési folyamattá.
Tehát, ez a folyamat; az érzékelés, mérlegelés, döntés, végrehajtás.

Mire számíthatsz a gyakorlati képzés során...

Mennyit fogsz vezetni; a gyakorlati képzés alatti vezetési óra időtartama 50 perc. A gyakorlati képzés kötelező óraszáma 29 óra, plusz 1 óra vizsga.
Képességtől, ill. készségtől függetlenül a kötelező óraszámot mindenkinek teljesítenie kell, azaz le kell vezetnie. A vizsgára bocsátáshoz a kötelező minimum 29 óra gyakorlás mellett, legalább 580 km-t le kell vezetned.

Hol fogsz vezetni; a gyakorlati oktatás – és főleg a viszgáztatás – helyszíne nem tetszőleges, tehát a szükséges forgalmi infrastruktúra, forgalomsűsűség és forgalmi helyzetek miatt a nagyobb városokra koncentrálódik.

Vezetési karton; a gyakorlati oktatás legfontosabb dokumentuma. Ebben rögzítik a levezetett órák számát és a megtett km-t, melynek hitelességét az aláírásoddal kell igazolnod. Megfelelően kitöltött vezetési karton hiányában az oktató és a tanuló is szabálysértés miatt felelősségra vonható. Azaz Te jogosulatlanul vezetsz, szakoktatód pedig jogosulatlanul átengedte a jármű vezetését.

Óradíj; a gyakorlati óradíjnak nincs hatóságilag megállapított egységes ára, így egy iskolán belül is alkalmazhatnak különböző óradíjakat az okató személyétől, az oktató jármű fajtájától, típusától, vagy az oktatás időpontjától függően. Fontos az átláthatóság, vagyis hogy pontosan tudd – mégpedig előre – hogy milyen szolgáltatást kapsz és annak mennyi a díja.

Milyen járművet vezethetsz majd a "B" kategóriáddal...

A jogszabályok alapján „B-s jogsival” vezethető:

a) A 3500 kg-ot meg nem haladó megengedett legnagyobb össztömegű gépkocsi, amely a vezetőn kívül legfeljebb nyolc utas szállítására tervezett és gyártott gépjármű;
b) Az a) pont szerinti gépkocsiból és 750 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó (könnyű) pótkocsiból álló járműszerelvény. E járműszerelvény megengedett legnagyobb együttes össztömege legfeljebb 4250 kg;
c) Az a) pont szerinti gépkocsiból és 750 kg megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó (nehéz) pótkocsiból álló járműszerelvény, feltéve, hogy a pótkocsi megengedett legnagyobb össztömege nem haladja meg a vontatójármű saját tömegét. E járműszerelvény megengedett legnagyobb együttes össztömege legfeljebb 3500 kg.
d) segédmotoros kerékpár (ideértve a „mopedautót” is)
e) mezőgazdasági vontató és könnyű pótkocsija
f) lassú jármű és pótkocsija
g) kerti traktor
h) állati erővel vont jármű
i) belföldön a 3500 kg-ot meghaladó, de 4250 kg-ot meg nem haladó megengedett legnagyobb össztömegű, pótkocsi nélküli olyan jármű is vezethető, amely az Országos Mentőszolgálat sürgősségi betegellátást végző mentőjárműve.
j) Legalább két éve érvényes „B” kategóriájú vezetői engedéllyel – amely nem kezdő vezetői engedély – belföldön a 3500 kg-ot meghaladó, de 4250 kg-ot meg nem haladó megengedett legnagyobb össztömegű, pótkocsi nélküli, alternatív üzemanyaggal működő jármű is vezethető, feltéve, hogy – a 3500 kg feletti tömeg a meghajtó rendszernek az ugyanolyan méretű, külső gyújtású vagy kompressziós gyújtású hagyományos belső égésű motorral ellátott jármű meghajtórendszeréhez viszonyított többlettömegének eredménye, valamint – a teherbíró kapacitás ugyanezen nem alternatív üzemanyagú járműhöz viszonyítva nem nagyobb.”